#expoAmat | Frederic Amat a la Pedrera


Castellano

Quan camines per una ciutat -i més sent Barcelona- et trobes tot d’edificis que semblen caiguts del cel, mirant imponents des de les alçades, amb balaustrades i finestrons, enlairats i majesuosos, guaitant els vianants amb sobèrbia.

Altres vegades no és l’arquitectura el que ens crida l’atenció -no solament. Fa poc parlàvem de l’street art i del carrer com a exposició temporal, intervenció efímera. Sovint veiem intervencions en espais públics: murals o escultures que donen un petit canvi d’imatge temporal o, en alguns casos, perenne. És el cas d’alguns dels projectes d’intervenció arquitectònica de l’artista Frederic Amat, autor d’alguns dels canvis icònics que veiem si passeges cada dia per aquesta ciutat. Avui us parlem de la nova exposició temporal de la Fundació Catalunya – La Pedrera, tot i que hem començat pel final.

Projecte ‘Pluja de sang’, 2010, per al Teatre Lliure de Gràcia. Font: Fundació Catalunya – La Pedrera

El 21 de març s’inaugurava Zoòtrop, la nova temporal. Una expo que vehicula la trajectòria artística de Frederic Amat. La planta noble dels Milà es divideix en tres espais, com tres actes d’una actuació teatral, perquè la vida artística de Frederic Amat engloba gairebé tots els aspectes interdisciplinars de l’art; des de la pintura fins a la instal·lació, la performance i la ceràmica, entre d’altres.

El que veiem primer és una performance en streaming que va fer juntament amb el poeta Arnaldo Antunes, al 2012, recitant el poema Pedra, i ell posant-hi imatges evocadores de fons. La foscor i les paraules en portuguès ens obren la porta a iniciar-nos al món d’Amat.

Inicia el primer acte: ens trobem amb una instal·lació feta ex profeso. Un seguit de falses parets separen l’espai, i hi són així per tal de recuperar, d’alguna manera, la distribució que originàriament tingué la planta noble de la Casa Milà, on actualment es fan les exposicions temporals. A partir d’antics plànols Frederic Amat ha volgut traçar les diferents habitacions, jugant amb la llum que entra des dels balcons de la Pedrera. A més, s’hi han col·locat un seguit de “mòduls”, figures negres, que semblen gairebé capolls de crisàl·lida, esperant per despertar. Càpsules de la memòria, com deia ell. Figures sinuoses i sensorials, orgàniques, que semblen plenament vives, però són de ceràmica.

Al segon acte, la segona part de lexposició, ens espera una tria personal d’obres que l’artista ha triat perquè parlen d’ell, de la seva evolució vital i artística. Projectes de tota una vida.

En el tercer espai, per acabar, el tercer acte.  Allí hi trobem catorze projectes d’intervenció en espais arquitectònics, en espais públics que ha anat duent a terme. Alguns acabats i d’altres que mai van arribar a veure la llum. Alguns tan emblemàtics com el Mur d’ulls de l’Hotel Ohla, al 2010, o Pluja de sang, 2010, per al Teatre Lliure de Gràcia, o el famossíssim i controvertit Cercle obert, que havia d’anar al mur del Liceu i que encara no se sap si es farà. En la seva defensa, Frederic Amat ens comentava que es tractava de reproduïr aquest cercle tot representant la planta semicircular del teatre romà descrit per Vitruvi, espai on s’ubicava el públic, donant-li a aquest la importància de col·locar-lo en l’espai més visible del teatre: la façana. Ja seguirem, doncs, a veure com acaba.

La gestualitat, la cal·ligrafia, la poesia i els jocs de llum i ombres són elements indispensables en la obra d’Amat. En aquest sentit, una vegada més, La Pedrera fa ús del joc entre el continent i el contingut. Un vincle que s’estableix entre La Pedrera -continent- i la obra que hi presenta Frederic Amat -contingut. No ens cansarem mai de dir-ho, i ho diem a cada article que fem de la Pedrera, perquè ens encanta. Perquè de res serveix reaprofitar, intervenir o donar una segona vida a un edifici històric -i tan peculiar com és aquest- sense apostar pel joc, pel diàleg temporal, en definitiva, per la màgia del continent-contingut.

La mostra es podrà veure fins el 16 de juliol.

Imatge portada: Collaret. Font: Fundació Catalunya – La Pedrera

Guiomar Sánchez Pallarès

Altres articles sobre la Pedrera

Altres articles de la Guiomar

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s