El dolor dels altres


Castellano

Asseure’s al saló i engegar la televisió per tal de desconnectar és una acció força habitual del nostre dia a dia. Tanmateix, la cosa pot canviar quan les imatges que hi apareixen trenquen amb el que entenem per entreteniment. Imatges que, carregades de sentiment crític, ens inciten a participar i reflexionar sobre el nostre temps. Continguts que fan que aquella nit pensem en el que succeeix més enllà de les nostres fronteres, o no. Aquesta exposició reflexiona al voltant de la persepció que tenim de la resta del món, i en especial de com ens arriben les notícies i accions que es desenvolupen més enllà del nostre confort.


AQUELLES. Bombes sobre Kobane. És una instal∙lació que es genera arran d’un audiovisual de 76 minuts de durada que mostra, verge i sense alteracions, com la ciutat Síria de Kobane va viure l’atac per part del pretès Estat Islàmic, gravat per l’Alba Sotorra, documentalista reusenca que es trobava just allà, just en aquell moment, i va gravar-ho. Aquestes imatges possiblement fereixin la sensibilitat d’alguns dels assistents, no és fàcil sentir-se tan a prop, ja que sempre ho hem vist des de tan lluny.

Però ens hem de preguntar què està passant a Orient; què està passant amb la població civil; quines són les autèntiques tragèdies de la guerra.

L’exposició sorgeix de la motivació a reflexionar, es pretén convidar a la crítica sobre els nostres temps, a conscienciar­-nos sobre el que ens envolta. Avui dia sembla que si no ho veiem no existeix i precisament això és el que es pretén reivindicar.

L’Alba Sotorra, guanyadora del premi Gaudí al millor documental per ‘Game Over’, és documentalista. A la seva obra hi predomina la temàtica de la llibertat, la dona, orient, la cultura popular… temes que haurien d’estar a l’ordre del dia. L’artista ens està convidant a prendre consciència i adquirir coneixement com a camí inequívoc a la llibertat.

L’obra que exposem és una mirada personal de l’artista, una vivència in situ amb la mort i la desesperació. El 25 de juny de 2015 l’Alba Sotorra va ser testimoni directe d’una matança d’innocents a Kobane. Ella era l’única estrangera amb una càmera a la mà, com si el destí l’hagués encomanat plasmar aquella situació i ser l’encarregada de mostrar­ho a Occident.

L’exposició compta també amb suport documental, cedit per l’Hemeroteca de Tarragona, per tal d’il∙lustrar així el context i l’espai sobre el que reposa l’obra. No obstant, amb aquest espai dedicat a la premsa, es vol evidenciar la falta de seguiment que va tenir al seu dia, la indiferència amb que es va tractar l’atemptat, ja que simplement es van fer ressò al dia següent (amb més o menys espai segons el diari), però sense anàlisi acurat, sense seguiment posterior; Kobane, només un dia després, va desaparèixer. Per una altra bana, és indiscutible la força que posseeixen les xarxes socials en els nostres dies. Bona part de la informació ens prové d’aquestes, gairebé com a fonts directes, on els afectats donen constància i ens informen sobre el que està passant realment, sense que hagin de passar per un control televisiu o periodístic, sense que es decideixi que volen que sapiguem o no; la projecció que s’hi troba, doncs, utilitza els hashtags #Kobane #refugees i #SobreKobane, per tal de veure en temps real com es van actualitzant les informacions.

Amb tot això no volíem perdre l’ocasió per denunciar la situació de les milers, milions, de persones que estan fugint del proper orient. Fugen de l’horror i la barbàrie que ens mostra l’Alba Sotorra. Fugen del terrorisme. I la UE, abanderada, teòricament, de la democràcia i dels drets humans, que participa de les guerres directament o a través dels seus aliats o de les empreses aramentístiques, ha decidit tancar les portes, fer veure que no existeixen.

Gabino Martinez Muñoz
Guiomar Sánchez Pallarés
Marta Margalef Gisbert
Sílvia Ruiz Martinez

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s