Art online | The Art Market Agency


Castellano English

Avui parlarem una mica de “cifras y letras”, de números i percentatges; ja que la passada setmana vam anar a un seminari sobre art online, “nuevas plataformas de comercialización del arte en internet” -segons anuncien a l’storify de la jornada– així com l’ús de les xarxes socials per a promocionar-lo.

Ho organitzava l’agència The Art Market Agency, una empresa especialitzada en el màrketing online dins del sector de l’art. Treballen sobretot amb cases de subhastes, fent difusió dels catàlegs i tractant de millorar les licitacions amb el sistema online en “real time”.
A més de tot això es dediquen a oferir seminaris i cursos de formació. El primer va ser al setembre a Madrid i el segon ha estat aquest a Barcelona, és més, estan buscant ja la nova ciutat per a una tercera trobada.

 

Algunes claus del seminari

Al llarg del matí s’han fet un total de 8 ponències. Totes elles relacionades amb l’art, el mercat de l’art però sobretot el seu impacte al món online. Què ens interessa? Personalment, com a professional de la cultura i del patrimoni dins de l’àmbit dels museus, el tema de les cases de subhastes se’m feia molt llunyà, i és curiós veure com funcionen.

 

Per començar Rui Ferraz de Hiscox, una empresa d’assegurances d’art britànica, ens ha parlat de l’art online en números. Des de fa un temps fan un informe bianual de l’estat i impacte de l’art a la xarxa, descobrint-nos que, per exemple, les vendes d’art online estan pujant exponencialment un 70% cada any, en detriment de la compra in situ (passant de 6 bilions a 80 bilions), on sobretot els joves estan començant a comprar molt art online (perquè ja som de comprar coses online) i especialment peces de més baix cost. Una altra dada curiosa és que des de 2013 Sothebys (una casa de subhastes de les més famoses) ven online en una col·laboració amb Ebay.

També és important destacar que Instagram i Facebook, però sobretot la primera, són les reines de la difusió d’obra d’art. Les cases de subhastes estan a les xarxes socials tant com els artistes per difondre el que tenen, fins i tot mostrant els lots (conjunt de peces que se subhasten en una jornada de subhasta) a temps real. De tot el que es ven el 62% és pintura, però a poc a poc van sorgint col·leccionistes de vídeo, audiovisual i art més contemporani amb nous elements.

El que té de positiu la compra online és que és fàcil, còmoda i immediata. Per contra, no pots veure-la ni tocar-la, des de casa et sembla difícil certificar l’autenticitat i, a més, no es pot retornar.

 

 

 

Durant el matí també s’ha parlat de sistemes informàtics de catalogació i emmagatzematge de lots, així com de subhastes a temps real a la xarxa, d’una manera senzilla i automàtica, que ens ha explicat la casa Labelgrup. També de SEO o posicionament en els cercadors, especialment Google, i de com es pot, d’alguna manera, controlar-ho per encapçalar la llista en una cerca que posi, per exemple, cultura, viatge o patrimoni. Ens quedem sobretot amb la dada que Google penalitza les webs amb posts inferiors a les 500 paraules perquè considera que tenen un contingut de poca qualitat… així que, alerta amb el microblogging!

Un altre element important és consultar Google Analytics i Google Adwords, per entendre què i què no funciona al teu web, així com saber què busca més la gent. Per exemple, la tendència de cerca en Google, des de 2013, va fer que es passés de buscar “art” a “art online”, de manera que veiem que és un interès de molts. O també Google Speed, que t’ajuda a veure el pes i velocitat del teu web.

 

 

Altres elements destacats del que s’ha parlat és del col·leccionisme i de com aquest ha anat mutant amb el temps; per a això va venir WeCollect.com, el primer club de coleccionistes d’art de l’estat. Es tracta d’un jove projecte que assessora persones que voldrien comprar art però no s’atreveixen, per desconeixement, a fer aquest pas endavant. Ells no només els assessoren a la manera tradicional, sinó que els apunten a cursos, formació, seminaris, els porten d’excursió a Fires d’Art, fan sopars perquè es coneguin entre ells, etc.

 

Per acabar, bloggers i art

Què és un blogger d’art, de cultura? serveix per a alguna cosa? pot el blogger influir al mercat de l’art? No fa falta parlar de les dues primeres, perquè ja ho tenim més que interioritzat: curació i gestió de continguts, difusió, comunicació, creació i totes aquestes coses amb les quals ens mengem el cap cada dia. La ponència l’han fet Emma Trinidad (blog Contemporaniedades) i Angélica Millán (blog La Musa del Arte). Han fet una presentació del què és i què fa un blogger d’art, i de com, a diferència del blogger de moda, que poden arribar a cobrar per posar-se una roba o un maquillatge concret, en el nostre cas, no es pot viure del blog, però sí forma part de la nostra carta de presentació, un afegit al perfil professional, alguna cosa que demostra que fas, com ho fas i que efectivament ets un professional de cap a peus.

 

El blog és un espai de desenvolupament d’idees, crítica cultural i fins i tot comissariat. Fa poc Pilar DM, del blog El Dado del Arte, va registrar la paraula Knowmad, referint-se al fet que els bloggers són nòmades del coneixement, perquè caminem d’un costat a un altre absorbint-ho tot i aprenent de tot per poder bolcar-ho en el blog i en altres projectes col·laboratius. A més, a poc a poc les institucions serioses ens estan fent cada vegada més cas, i fins i tot hi ha cases de subhastes que tenen col·laboracions amb bloggers que els escriuen i creen contingut interessant sobre els artistes que posseeixen, creant una visibilitat recíproca.

La cosa, aquí, és: realment el blogger pot influir al mercat de l’art, a fer vendre una obra o artista? En EUA, seguríssim, en UK, també, aquí… doncs no tant, però hi ha bloggers bastant influents que fan que molta gent es plantegi anar a tal ciutat, a tal exposició o a tal galeria; d’aquí res també en això estarem al dia, qui sap!

Guiomar Sánchez
Imatge portada: fotografia pròpia. Abraham Villar presentant la seva ponència

 

 

 

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s