Art inconformista rus


 

La Nau Gaudí de Mataró acull una d’aquelles exposicions singulars que tot interessat en l’art no pot deixar passar. L’art inconformista rus apareix, principalment, després de la mort de Stalin i venia a ser una continuació d’aquelles avantguardes russes que van ser silenciades en favor del realisme socialista.

Arengades gelades i salades (1966) i Làmpada a l’habitació (1967), ambdues de l’artista Oscar Rabin ens serveixen per poder entendre de que parlem quan ens referim a l’art inconformista rus. Era l’any 1974 quan aquest artista, juntament amb altres companyes i companys, van exposar en un descampat prop del jardí Belyayevo de Moscou. Aquell art que no agradava al règim va ser aixafat per bulldozers, motiu pel qual es coneix com l’exposició dels bulldozers o de les excavadores. Per sort, ens han quedat com a gairebé dos únics vestigis d’aquella barbàrie les dues obres que avui són exposades a Mataró i que aquell 15 de setembre del 1974 van estar, breument exposades als carrers de la capital russa.

DSC_0187
En primer terme Dos (1979) d’Oleg Tselkov i darrere obres de Vladimir Yakovlev

Valentina Kropiwnicki és un altre dels noms que podeu descobrir i que també va exposar el setembre del setanta quatre. Pinta com si fos una música de cambra que s’allunya, voluntàriament, de l’orquestra simfònica; ella es queda, només amb el llapis, el qual li permet dibuixar el seu propi món literari sense necessitat d’utilitzar la paleta de colors.

Cal destacar que hi ha un caràcter unitari en totes i tots aquests artistes inconformistes, i és la recerca interior. No només estem parlant que s’allunyen del realisme socialista, sinó que ho fan filosòficament parlant. No els interessa mostrar una realitat col·lectiva o un crit social, sinó que ells busquen en el seu jo més íntim i personal. I és en allò més propi on troben la seva inspiració per mostrar-se al seu públic. Fins i tot cal destacar artistes com Mihail Chemikain, del qual podem trobar obres que no deixen de ser un crit contra l’holocaust i la barbàrie de la segona guerra mundial, però ho fa a partir d’una exploració personal i de com aquest fet li afecta a ell d’una forma íntima.

DSC_0188
En primer terme el tríptic Retrat de Rembrandt jove: malson II (1989) i en segon pla obres d’Eduard Steinberg i de Vladimir Weisberg.

Un exemple de tot això també és Vladimir Yankilevsky el qual buscava i busca en les seves obres poder expressar tot allò que sent i tot allò que al seu parer diferencia els homes de les dones. Precisament aquest autor va exposar una de les obres que també podreu trobar a Mataró a l’exposició que es va celebrar l’any 1962 en motiu del trentè aniversari de la Unió d’Artistes de Moscou, una obra que pel president de la URSS, Nikita Khrusxov, només podia ser obra d’un homosexual, i ja us podeu imaginar que no ho va dir com una lloança… I així s’ho va fer saber al mateix autor davant de la sèrie Tema i improvisació (1962).

No és la primera vegada que a Cultius Culturals parlem d’una exposició d’artistes russos en un edifici de Gaudí, en aquesta ocasió, però, no parlem d’art oficial i ni tan sols parlem d’un edifici gaudinià a l’ús, ja que parlem del primer edifici que va idear i que a més no va ser encarregat ni per l’església ni per la burgesia, sinó per la Coooperativa Obrera la Mataronense. Així doncs cal agrair la invitació de la Col·lecció Bassat Art Contemporni de Catalunya Nau Gaudí Mataró a diversos blogs culturals i mostrar-nos la primera exposició d’aquesta entitat que no es correspon als fons de la pròpia Fundació, sinó que forma part de la col·lecció del francès Guéron, segurament la més important d’art inconformista rus del món.

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s