Notes sardes | Paolo Angeli


English Castellano

Descobrint i redescobrint-nos, des de Beirut fins a Tarifa. Blau és el vent que m’envies des de l’est, des de l’oest , del nord i també del sud. Roges són les albes i les postes, úniques i irrepetibles, a la teva vora. Espectador passiu, has vist i viscut tant, coneixes millor que ningú l’origen de la meva sang, la meva llengua. Fores, ets i seràs fins que t’evaporis per deixar pas a un nou capítol de la civilització…et confesso però que m’alegro de no ser-hi quan tu ja no hi siguis, un món sense tu seria com un llibre sense paraules.

La teva corrent m’ha dut melodies que evoquen temps passats, i que m’uneixen amb pobles germans. El teu missatger m’és familiar, no ve de molt lluny. M’han dit que com jo també nasqué a prop teu, que aprengué a escoltar-te des de ben petit, i que ara canta i toca a través de tu.

També diuen que empra un instrument extravagant, una guitarra que és també baríton, violoncel i que porta incorporats elements de percussió.

Sempre actua descalç, com si passegés per les teves extremitats mentre deixa que li xiuxiuegis una de les teves epopeies que més tard transformarà en notes de passió i melancolia. És un mariner que navega pel mar dels sons del folklore sard i els barreja amb nous conceptes musicals.

La guitarra i la veu del seu pare, el seu primer mentor, foren decisius a l’hora d’incentivar-lo. Més tard, a Bolonya aprengué la màgia de la música improvisada amb altres artistes.

Un moment decisiu en la seva carrera (1993) fou l’encontre amb Giovanni Scanu, el mític guitarrista sard de qui aprengué les formes de l’anomenat “canto a chitarra gallurese e logudorese”. Artistes com Fred Frith o Björk han col·laborat activament amb ell donant lloc a obres recopilades al vinil Andature Portanti (Wallace Records).

L’any 2013 significà el definitiu encontre entre la música tradicional sarda i les influències mediterrànies. Prometo que si em pregunten no els diré que m’ho has dit tu però si us interessa li diuen Paolo Angeli i sembla que fa uns anys va ancorar a la ciutat comtal.

Rosa Mª Torrademé
rtorrato7@gmail.com

Bibliografia i propers concerts:
http://www.paoloangeli.com/en/

Obra:
https://www.youtube.com/watch?v=pHOjk62il7k
https://www.youtube.com/watch?v=RlxPvEw2OQI

Altres articles de la Rosa Mª
Per idea, i senyores, esquerrà
Porteu-vos bé o en comptes de St Nicolau vindrà el Krampus

Deixa un comentari

