Col·laborem al fanzine Arthur Rimbaud


Per una d’aquelles boniques casualitats ens trobàvem passejant per la Rambla Vella de Tarragona, el passat 6 de setembre, el cap de setmana dels Tallers Oberts de la Part Alta, quan ens vam trobar cara a cara amb l”Ariadna Goñi (que ja coneixíem de la vida barcelonina) i la Clara Cortés, que venien a mostrar el seu fanzine a la presentació dels Tallers que es feia aquella nit a la Sala El Cau. Vam parlar amb elles i, no només això, vam fer una col·laboració amb el seu fanzine!

Amic Rimbaud

Elles són dues barcelonines que han estudiat Belles Arts, amants, sobretot, de la obra i la peça  material gairebé a mode de relíquia. És per això que el món de l’autoedició i el «residu» que se’n deriva, que es pot tocar, col·leccionar i emmagatzemar, els ha cridat de tal manera com per iniciar aquesta aventura creativa. Arthur Rimbaud, poeta de la bohèmia parisina de finals del XIX, d’estil simbolista i decadentista, els atreia d’una manera burleta per la seva pompositat i “empalagosisme” líric. És per aquest motiu que decidiren crear un fanzine dedicat a la reinterpretació lliure dels seus poemes: amb dibuix, text, collage… On la sàtira esdevenia el punt principal. Així, el fanzine s’articula a través de diferents col·laboradors que reinterpreten el mateix poema, diferent a cada número del fanzine, i ja en porten vuit! El darrer el van fer a mode de mini residència a Major 28, a La Floresta de Lleida, on durant un cap de setmana van reinterpretar el poema Cap de faune. Aquí podeu veure el happening que van crear arran d’aquesta experiència.

El poema i la col·laboració

El mal

Mientras que los gargajos rojos de la metralla
silban surcando el cielo azul, día tras día,
y que, escarlata o verdes, cerca del rey que ríe
se hunden batallones que el fuego incendia en masa;
mientras que una locura desenfrenada aplasta
y convierte en mantillo humeante a mil hombres; 
¡pobres muertos! sumidos en estío, en la yerba, 
en tu gozo, Natura, que santa los creaste,

existe un Dios que ríe en los adamascados
del altar, al incienso, a los cálices de oro,
que acunado en Hosannas dulcemente se duerme.

Pero se sobresalta, cuando madres uncidas

a la angustia y que lloran bajo sus cofias negras 
le ofrecen un ochavo envuelto en su pañuelo.

fanzne 3
La nostra col·laboració

Nosaltres, com a historiador i historiadora de l’art, veiem el poema des d’una òptica estètica però, sobretot, historicista, on hi tenen cabuda els contextos socials i, sobretot, bèl·lics de l’època.

La nostra reinterpretació va comptar amb diversos elements. Primer vam cercar la manera de poder situar el poema en un espai i un temps concret. Per tal de situar-lo en un punt indeterminat de la França vam col·locar una icònica Torre Eiffel , érem conscients que aquest era un préstec cronològic, motiu pel qual, vam creure necessari explicar que així ho era, tot afegint text al collage. Per altra banda un dels elements més reiteratius i representatius de la historiografia de la segona meitat del segle XIX, van ser les guerres franco-prussianes, així que vam agafar com element característic Otto Von Bismarck. Aquest el veiem representat, per la seva mateixa cara, i per un altre element molt més comú en la cultura gastronòmica peninsular: la pizza Bismarck. Aquesta la vam situar a mode de projectils, banalitzant així la mateixa idea antihumanista de la guerra. En aquesta mateixa línea vam incorporar al Chuck Norris. La guerra, com indiquen els versos del poeta, és negror, i actors del segle XX com aquest exemplifiquen aquella altra “cultura” que exalta la guerra. Per últim, cal destacar que aquell segle va comptar amb la industrialització i la tecnificació, motiu pel qual vam creure convenient que aparegués, exemplificada per un avió que encara no tenia, ni molt menys, un ús ni generalitzat, ni bèl·lic.

En definitiva, ha estat un gust artístic poder formar part de la història del Fanzine Arthur Rimbaud, de poder fullejar les seves creacions, viatjar més enllà d’un poema, i sobretot, poder compartir aquestes experiències amb les seves creadores. Restem expectants noves creacions i propostes de futur.

Gabino Martínez
Guiomar Sánchez

Altres articles dels dos autors:

Fotografia i activisme. Genoveva Seydoux

La ironia de la Pedrera #ElLyssitzky

Advertisements

Un pensament sobre “Col·laborem al fanzine Arthur Rimbaud

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s