La robòtica: nou mitjà d’aprenentatge


A l’escoltar la ràdio, mirar la televisió o llegir el diari no ens ha de sorprendre si escoltem parlar de la robòtica educativa. És un concepte innovador que pretén iniciar als infants d’edats primerenques a programar.

Abans de conèixer aquesta nova eina educativa ens endinsarem en la seva història: la robòtica educativa es va iniciar l’any 1994 als Estats Units; a Espanya però, no va arribar fins al 2006 i al 2013 a Catalunya. Va ser impulsada per Seymour Papert (1928 – 2006) seguint els passos de Jean Piaget (1896 – 1980) amb l’objectiu de trobar una forma d’aprenentatge en què l’alumne aprengui mitjançant la manipulació, l’experimentació i la construcció. I així ho va fer, va crear un corrent nou anomenat Construccionisme que proporciona a l’alumne un rol 100% actiu.

Per a dur a terme aquest nou corrent a les aules d’avui dia s’interacciona amb un ordinador i s’apliquen les àrees de matemàtiques, ciència i tecnologia de forma pràctica i visual, donant vida a un objecte.

La robòtica educativa com a tal té diversos beneficis:

  • Promou el constructivisme.
  • Afavoreix la interdisciplinarietat.
  • Potencia el treball en equip.
  • Es realitza un aprenentatge significatiu.
  • Ajuda a estructurar el pensament.
  • Col·labora a anticipar-se a un fet.

Com és, doncs, una classe de robòtica?

BeeBot1
Robot BeeBot, fotografia de Dynamind.es

En cicle inicial les activitats són més senzilles, s’acostuma a programar un petit robot (com per exemple el Bee-Bot o Pro-Bot). Aquest realitza funcions bàsiques, com per exemple anar endavant, enrere, i girar cap els dos costats. L’objectiu d’aquestes activitats és iniciar-se en la programació i vivenciar en primera persona com el robot realitza els moviments que se li han indicat.

En el cicle mitjà i el cicle superior les classes adquireixen un grau de dificultat més elevat: la programació dels diferents robots es realitza mitjançant un ordinador. El més interessant és que els robots els construeixen els propis alumnes mitjançant, normalment, peces de LEGO.

Aquestes peces no són les que nosaltres utilitzàvem quan érem petits, sinó que disposen de diferents motors i sensors que al connectar-los l’ordinador fan que la construcció es mogui. Per exemple, amb les peces de LEGO podem realitzar un cocodril amb la boca oberta i programar-lo perquè quan es col·loqui el dit o una peça dins la boca, aquesta es tanqui i faci soroll de menjar “nyam nyam”.

First Lego League (FLL)

El passat 7 de febrer es va realitzar a Reus una competició coneguda com a First Lego League. És un torneig classificatori on joves d’entre 10 i 16 anys posen en pràctica els seus coneixements sobre robòtica. Al març es realitzarà la final FLL d’Espanya. Els equips estan formats per un màxim de deu alumnes i un adult; poden ser un grup d’amics que es volen apuntar o un grup preexistent (com per exemple els que hi participen amb l’escola).

En aquest torneig els concursants resolen un repte mitjançant la programació d’un robot (LEGO ® MINDSTORMS ®), tenen un tauler de joc temàtic i han de buscar una solució original al problema plantejat, d’aquesta forma van sumant punts. Guanya l’equip que més punts aconsegueix.

La FLL treballa diversos valors en aquestes competicions:

  •  La inclusió.
  • El descobriment.
  • El respecte.
  • El treball en equip.
  • La cortesia professional.
  • La coopertició (cooperació + competició).

Com es pot observar estem davant d’un mètode innovador per l’educació actual i del futur, els aprenentatges es realitzen mentre els infants juguen i gaudeixen, aprenent nous conceptes o reforçant els anteriors. Qui pogués tornar a ser un nen i que les nostres construccions de LEGO es moguessin!

Paula Arbeloa Suárez
http://dynamind.es/
https://www.facebook.com/dynamind.es?ref=ts&fref=ts

Anuncis

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s