Quadrat Negre, una carta blanca per a l’art


Aquest estiu els londinencs han pogut gaudir de dues grans mostres antològiques a la Tate Modern i una d’elles ens ha marcat tant que aquesta setmana volem aprofundir una mica en una figura de l’art que és segurament un dels artistes del segle XX amb un estil més impactant i personal: Kazimir Malèvitx (1879-1935). El pintor i teòric rus d’ascendència polonesa és reconegut i estretament lligat amb el Suprematisme, un moviment artístic creat per ell mateix vora el 1913; però anteriorment ja havia demostrat la seva validesa com a artista estudiant les avantguardes europees. Així en la seva primera etapa trobem obres amb una mirada personal, però seguint les concepcions artístiques europees de l’Expressionisme i el Fauvisme; mentre que més endavant el seu objectiu seria adaptar el Cubisme i el Futurisme amb temes més arrelats a la tradició russa.

kazimir-malevichself
K. Malèvitx: Auto-retrat, 1912. Font: Tate.org.uk

El 1913, però, la seva trajectòria va veure un canvi radical amb la creació de la primera obra suprematista: Quadrat Negre. Una senzilla forma geomètrica amb un fons de color blanc trencat que esdevingué una de les obres d’art icòniques de l’art contemporani i que encara avui dia té tant defensors com detractors. La primera mostra suprematista va veure la llum el 1915 a l’exhibició col·lectiva L’Última Exhibició de Pintura Futurista 0.10 (zero-deu). A partir d’aquest punt d’inflexió la carrera artística de Malèvitx continuà lligada al Suprematisme, portant-lo fins i tot a les aules a l’Escola d’Art del Poble a Vitebsk, fundada per Marc Chagall el 1918.

negro
K. Malèvitx: Quadrat Negre, versió del 1915. Font: Tate.org.uk

Podria semblar que Malèvitx hagués embogit en declarar que aquestes formes de color eren art, però en l’art tot és evolució i context. Cada moviment artístic neix de l’evolució del moviment anterior i de la necessitat d’innovar. En el cas del Suprematisme, tot evoluciona a partir de l’òpera futurista Victòria sobre el sol, en la qual Malèvitx va participar creant vestuaris i decorats basats en formes geomètriques de colors. Aquestes formes el van ajudar a crear el seu nou llenguatge per expressar-se. Quant al context del Suprematisme, ens trobem a la dècada de 1910: Europa s’embarca en una guerra mundial que tindrà conseqüències desastroses per culpa d’unes aliances gairebé aleatòries, però al mateix la Rússia on viu Malèvitx comença a fer trencadissa envers l’Imperi Tsarista i es comença a gestar la Revolució de Febrer de 1917.

6a00e55290e7c4883301b8d06891e2970c-800wi
K. Malèvitx: Composició Suprematista: Aeropla Volant, 1915 Font: MoMA.org

No és tan estrany, doncs, que amb la perspectiva que oferia el món en aquell moment Malèvitx volgués fer servir el seu art per crear una realitat alternativa incorruptible. En una nova realitat on tot són combinacions de colors i formes geomètriques no hi ha lloc per a la política, la guerra, la fam o els estrats socials. La seva obra allibera l’espectador de les interpretacions del món material per centrar-se en l’art de manera més subjectiva. És un diàleg entre l’espectador i l’art en sí, sense referències a la realitat externa. Ell mateix definia el Suprematisme com a “la supremacia del sentiment pur o percepció en les arts pictòriques”, el qual no ha de tenir res a veure amb la natura.

L’art esdevé art per ell mateix i no per la seva relació amb el món.

Si l’art és creat per l’home, perquè hauria d’imitar la natura, que no és creació humana?

índice
K. Malèvitx: Composició Suprematista: Blanc Sobre Blanc, 1918 Font: MoMA.org

Malèvitx no només creà escola. El seu Quadrat Negre esdevingué tan distintiu que passà a substituïr la seva firma en moltes de les seves obres fins i tot després que el 1928 Stalin, ja al poder de la URSS, condemnés el Suprematisme com a forma d’art elitista no accessible per a la majoria del poble rus. Afortunadament per a Malèvitx, en aquell moment el seu art ja havia tornat a evolucionar cap a una etapa més figurativa. Tot i així sempre va continuar sent recordat pel Suprematisme i molts assistents al seu funerari van presentar banderoles amb el quadrat negre.

Per Ricard Gispert

Advertisements

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s